REGULAMIN OGÓLNY ARENY SPEDWAYA
1. Naczelnym organem zarządzającym zabawą jest jednoosobowe Prezydium Gry. 2. Udział w zabawie jest dobrowolny i nieodpłatny. Gracz może w każdej chwili zrezygnować z zabawy. 3. Każdy gracz może prowadzić tylko jedną drużynę. W przypadku niewystarczającej ilości managerów, drużyny prowadzi Prezydium Gry. 4. Miejscem rozgrywania zawodów w ramach Areny Speedwaya jest komunikator internetowy Gadu-Gadu. 5. Zawody są rozgrywane programem SIM w wersji 4.55 autorstwa Pao. 6. Wszystkie zawody sędziowane będą przez Prezydium Gry. 7. Tabelą biegową na mecze ligowe jest tabela biegowa z lat 1994-98 bez większych zmian. 8. Podczas zawodów obowiązuje wzajemna kultura między sędzią i managerem. Jeżeli ktoś z obecnych podczas zawodów ma zastrzeżenia co do kultury gracza lub prawidłowości rozegrania zawodów, powinien przesłać archiwum całego meczu lub spornego momentu z komunikatora, by Komisja Gry rozpatrzyła jego skargę. 9. Współczynniki lig na sezon 01 są ustalane "na bieżąco" po każdym zakończonym okresie, na sezon 02 zostaną one oparte o średni skill wszystkich zawodników i parę innych czynników.
REGULAMIN ROZGRYWANIA ZAWODÓW W ARENIE SPEEDWAYA
1. Wszystkie zawody będą rozgrywane zgodnie z ustalonym terminarzem. 2. W przypadku zawodów ligowych, mecze mogą odbywać się bez obecności managerów, wtedy rolę managera przejmuje sędzia zawodów. Mecze nierozegrane wcześniej będą odbywały się w dniu planowego rozegrania od godziny 18.30. 3. W przededniu planowego rozegrania meczu na forum (w temacie danej kolejki) można podać awizowany skład drużyny, w którym należy podać nazwiska i numery startowe wszystkich zawodników drużyny, zgłoszonych do meczu. W przypadku obecności managera na meczu, może on dokonać maksymalnie dwóch zmian w porównaniu z awizowanym składem. 4. Za nieobecność na meczu bez podania awizowanego składu, manager dostaje ostrzeżenie. Otrzymanie trzech ostrzeżeń z rzędu (za trzy kolejne mecze) lub pięciu przez cały sezon skutkuje wykluczeniem z gry.
REGULAMIN FINANSOWY ARENY SPEEDWAYA
System finansów w tym menadżerze nie istnieje. Jest to tylko i wyłącznie zabawa bez żadnych wymysłów ze sfery budżetowej ;)
REGULAMIN KONTRAKTOWY ARENY SPEEDWAYA
1. Wszystkie kontrakty obowiązują na okres jednego roku. 2. Zawodnik może zmienić klub jeden raz podczas trwania sezonu. 3. W każdej chwili można wypożyczyć do innego klubu zawodnika, który nie odjechał żadnego biegu w zawodach ligowych. Wypożyczenie obowiązuje do końca sezonu, a zawodnika wypożyczonego nie można wystawić na listę draftu podczas sezonu. 4. Po X kolejce rozgrywek ligowych we wszystkich ligach, managerowie mają przywilej do wystawienia na listę draftu zawodników. Jeżeli zawodnik nie zostanie wybrany (co może się zdarzyć, acz jest mało prawdopodobne), jego kontrakt z dotychczasowym klubem nie ulega rozwiązaniu. 5. Co 5 kolejek ligowych klub ma przywilej zgłosić zawodnika młodzieżowego (imię i nazwisko) do turnieju na licencję. Otrzymuje on wówczas skill 1 i walczy o uzyskanie licencji żużlowej. W ciągu sezonu klub może zgłosić i wyszkolić maksymalnie 3 zawodników.
REGULAMIN LICYTACJI (DRAFTU) W ARENIE SPEEDWAYA
1. "Licytacje" są w Arenie Speedwaya przeprowadzane w formie draftu - nie są tu podawane żadne oferty, czy kwoty pieniężne (gdyż nie ma systemu finansowego), lecz kluby wybierają kolejno zawodników, którzy 1. Licytacje są jawne i trwają 72 godziny. Kluby wybierają zawodników w kolejności miejsc zajętych w poprzednim sezonie. 2. W okresie licytacji manager zespołu, gdy przyjdzie jego kolej, wybiera z listy jednego, dowolnego zawodnika. 3. Licytowanie zawodników nieuprawnionych do startów w lidze drużyny danego managera powoduje unieważnienie oferty i stratę kolejki wyboru. 6. Zarówno przed sezonem, jak i w jego trakcie ma miejsce jedna licytacja. 7. Zawodnik, który nie przedłuży kontraktu z dotychczasowym klubem, automatycznie trafia na licytację. Jeżeli zawodnik wystawiony na licytację nie zostanie kupiony przez żadnego klubu, zostaje w zespole, z którego został wystawiony na licytację. 8. Zawodnik może zmienić klub bez pojawiania się na liście tylko na zasadzie wypożyczenia lub wymiany. Nie może on zmienić barw na zasadzie zwykłego przejścia z klubu do klubu. 9. Zawodnik trafia do drużyny, która go wybierze, gdy tylko przedstawiciel Prezydium pojawi się na forum i będzie mógł zaktualizować wszystkie dotychczasowe transfery.
REGULAMIN LICENCYJNY ARENY SPEEDWAYA
Licencji na starty w danej lidze może zostać pozbawiona drużyna, jeżeli: - W zawodach ligowych wystartuje mniej niż 90% zawodników, stanowiących kadrę klubu (nie dotyczy krajowych juniorów), - Nie będzie posiadała czterech krajowych zawodników, w tym dwóch juniorów, do rozgrywek ligowych, - Nie będzie posiadała minimalnej liczby zawodników (tj. trzech) uprawnionych do udziału w rozgrywkach Ligi Młodzieżowej. W pierwszym przypadku klub zostanie ukarany relegacją o jedną klasę rozgrywkową, bezwarunkowym przeniesieniem na listę draftu zawodników, których "dotyczył" brak startów oraz (lub wyłącznie drugim i następnym, jeżeli drużyna ta będzie w najbliższym sezonie występować w najniższej lidze) zakazem zatrudniania zawodników z kraju, który reprezentuje na arenie międzynarodowej dany zawodnik i krajów z tego samego regionu. Dla przykładu: jeżeli w klubie nie wystąpią: Walijczyk i Estończyk, którzy stanowili część 18-osobowej kadry (~11,1%), to w klubie w następnym sezonie nie mogą występować zawodnicy z Wysp Brytyjskich (czyli reprezentanci Anglii, Guernsey i Jersey, Irlandii, Irlandii Płn., wyspy Mann, Szkocji i oczywiście Walii) oraz Skandynawii (czyli zawodnicy z Wysp Alandzkich, Danii, Finlandii, Islandii, Litwy, Łotwy, Norwegii, Wysp Owczych, Szwecji i, rzecz jasna, Estonii). Wniosek z tego jest taki, że nie warto brać do składu zawodników, z których się nie skorzysta, gdyż na następny sezon można albo startować w niższej lidze, niż by się chciało, albo mieć bardzo ograniczony wybór wśród zawodników (lub też jednym i drugim). Jeżeli jednym z zawodników, którzy nie wystartowali w lidze, jest Polak, klub oczywiście nie zostaje ukarany zakazem zatrudniania żużlowców z Polski :) W drugim i trzecim przypadku drużyna jest karana wykluczeniem z rozgrywek, relegacją na sam dół ligowej drabinki oraz, na sezon, w którym karencja się skończy, ujemnymi punktami, każdorazowo nakładanymi przez Prezydium.
REGULAMIN USTALANIA SKILLI W ARENIE SPEEDWAYA
1. Skill początkowy w grze przypisany jest odgórnie w zależności od wieku zawodnika. 2. Zależność skilla od wieku (skill dla "ligi regionalnej"): 24 lata (2 zaw.): 5 23 lata (2 zaw.): 5 22 lata (2 zaw.): 4 21 lat (1 zaw.): 4 20 lat (1 zaw.): 3 19 lat (1 zaw.): 3 18 lat (1 zaw.): 2 17 lat (1 zaw.): 2 3. Zawodnicy krajowi są tworzeni przy pomocy programu Generator, również autorstwa Pao. Zawodnicy zagraniczni są generowani w grze Football Manager 2010 przy odznaczonej opcji "użyj prawdziwych piłkarzy". 4. Po każdych zawodach w Arenie Speedwaya skille zmieniają się, a nowe obowiązują przez 5 rund spotkań. Nowy skill liczony jest ze wzoru: [stary skill*(1-ilość biegów/100)]+[ilość punktów/ilość biegów*4*współczynnik zawodów*(ilość biegów/100)]. Jeżeli zawodnik nie zdobył w zawodach ani jednego punktu, jako ilość punktów liczy się współczynnik zawodów podzielony przez ilość startów. Punkt bonusowy w zawodach drużynowych liczy się jako 0,5 punktu, a każdy nie ukończony bieg - jako punkt ujemny. Współczynnik zawodów to średnia skilli wszystkich zawodników, którzy wystąpili przynajmniej raz, podzielona przez 5,5 i zaokrąglona do dwóch miejsc po przecinku. 5. Skill obowiązujący co 5 kolejek to: dla zawodników, którzy występują w rozgrywkach ligi polskiej wzór (średnia biegowa*współczynnik ligi*7,5+KSM*współczynnik ligi*1,75+skill)/3, natomiast dla zawodników, którzy nie występują w lidze polskiej jest to wyliczona w ostatnim okresie wartość skilla. Co 5 rund spotkań polscy młodzieżowcy dostają bonus w postaci dodania +0,2 do skilla. Zagraniczni młodzieżowcy mający klub w polskiej lidze otrzymują bonus +0,1. Na nowy sezon junior może dostać bonus za ilość UKOŃCZONYCH biegów: +1 za 100 biegów, +2 za 150 biegów, a +3 za 180 biegów. Dla seniorów i obcokrajowców obowiązują standardowe zasady zaokrąglania, polskim juniorom skill zawsze będzie zaokrąglany w górę.
REGULAMIN ROZGRYWEK LIGOWYCH ARENY SPEEDWAYA
1. Sezon 2010 składa się z trzech (jednej wstępnej i dwóch głównych) faz: a) Fazy regionalnej, 8-grupowej, w których są po 3 drużyny. Drużyny jadą mecze na zasadzie każdy z każdym po 2 razy, czyli 4 mecze. KSM (wyliczony wyjątkowo jako (pkt/bg)*3) z tych rozgrywek obowiązuje w fazie zasadniczej i play-off. Rozgrywki te są przeprowadzone po to, aby posegregować drużyny w ligach. Wszyscy zawodnicy mają poziom umiejętności jak dla 3 ligi, dopiero po zakończeniu rywalizacji zostaje im przydzielony odpowiednio przeliczony (*2 dla I ligi lub *1,5 dla II ligi) skill. W rozgrywkach tych występują tylko zawodnicy krajowi. b) Fazy zasadniczej, opisanej poniżej. c) Fazy play-off, również opisanej poniżej. 2. Wszystkie ligi (w fazie zasadniczej) liczą po 8 drużyn. 3. System rozgrywek ligowych w fazie zasadniczej i fazie play-off: a) F. zasadnicza. Odbywają się 2 serie spotkań, co daje po 14 rund meczów w każdej lidze. Za lepszy bilans w dwumeczu przyznawany jest punkt bonusowy. b) F. play-off Drużyny są dzielone na dwie grupy wg punktów po rundzie zasadniczej. Lepsza grupa walczy o medale (w I lidze) lub awans, gorsza walczy o utrzymanie. W każdej z grup rozgrywane są dwie serie spotkań na zasadzie każdy z każdym, co daje 6 kolejek ligowych. Do niższej ligi spada ostatnia drużyna, najlepsza drużyna awansuje do wyższej ligi. 4. Nie ma ograniczeń co do ilości zawodników krajowych i zagranicznych w kadrze klubu, lecz w składzie drużyny na mecz może znaleźć się maksymalnie trzech zawodników zagranicznych. Nowemu obcokrajowcowi, trafiającemu do którejkolwiek z lig, przypisuje się KSM równy 6,50. 5. W niższych ligach nie mogą jeździć zawodnicy, którzy mają minimalny KSM: I liga: 8,00 (od II ligi), 5,33 (zakaz startów w III lidze), II liga: 8,00 (zakaz startów w III lidze). Mnożnik między ligami wynosi 1,5. 6. Manager podaje do meczu skład złożony z 7 zawodników: a. Z numerami 6 i 7 (14 i 15) muszą być zgłoszeni juniorzy. Mają oni obowiązkowe trzy starty, w których nie mogą zostać zmienieni. Juniorzy z zagranicy są traktowani jak zwykli obcokrajowcy. b. Ustalony jest limit KSM 50 48 (I liga)/46 (II liga)/ 44 (III liga) punktów na całą drużynę i nie można go przekroczyć. c. Do meczu nie można zgłaszać zawodników kontuzjowanych. 7. Zawodnik może wystartować w meczu maksymalnie 6 razy (junior z nr 6-7 siedem razy). Zawodnicy z numerami 1-5 i 9-13 muszą wystąpić w meczu przynajmniej raz, juniorzy z numerami 6-7 i 14-15 mają obowiązkowe 3 starty. Nie obowiązuje przepis "Zastępstwa zawodnika". 8. Drużyna przegrywająca od 4. do 6. i od 8. do 14. biegu różnicą przynajmniej 6 punktów, może skorzystać z Rezerwy Taktycznej. Do jazdy jako rezerwa taktyczna uprawnieni są wszyscy zawodnicy, jednak zawodników z numerami 6 i 7 nie można zastąpić w ramach tej rezerwy. Każdy zawodnik może jechać jako rezerwa taktyczna tylko raz. 9. W 14. biegu startują dowolni zawodnicy wybrani przez managera, z wyjątkiem zawodników zgłoszonych do 15. biegu, chyba że do 14. biegu jeden z zawodników został zgłoszony jako rezerwa taktyczna. W 15. wyścigu startują najlepsi żużlowcy obu drużyn pod względem dorobku punktowego, którzy nie są rezerwowymi w swoich zespołach. 10. Zawodnicy z numerami 6-7 i 14-15 pełnią funkcję rezerwowych w drużynach. Mogą oni mieć łącznie siedem startów odbytych w meczu, z tego cztery jako rezerwa zwykła. Z rezerwy zwykłej można skorzystać od 1. do 6., od 8. do 13. i w biegach nominowanych. 11. Zawodnik, który dotknie taśmę, zostanie wykluczony z powodu przekroczenia limitu 2 minut lub jest niezdolny do jazdy po upadku, może zostać zastąpiony przez rezerwę zwykłą. Nie dotyczy to zawodnika, zgłoszonego do składu jako junior z obowiązkowymi trzema wyścigami - notuje on wtedy do programu meczowego wykluczenie. 12. Wyniki meczu są zaliczone, jeżeli zostało rozegranych 8 wyścigów. 13. Za zwycięstwo w meczu drużyna otrzymuje 2 punkty, za remis 1 punkt, a za porażkę punktów nie otrzymuje. Istnieje punkt bonusowy za zwycięstwo w dwumeczu. 14. Tabele tworzy się, szeregując drużyny według zdobytych punktów meczowych. W przypadku równości punktów, o wyższym miejscu decyduje bezpośredni bilans pojedynków między zainteresowanymi drużynami stosunek małych punktów (biegowych), a jeżeli i to nie przyniesie rozstrzygnięcia, o miejscu w tabeli decyduje stosunek punktów biegowych bilans pojedynków między zainteresowanymi drużynami.
NOTA AUTORSKA
Oryginalnie ten regulamin (jak i wszystkie programy, z których będę korzystał podczas zabawy) został stworzony przez Pao, twórcę i jednoosobowe Prezydium Cinders Managera. Pozwoliłem sobie skorzystać z jego pracy, jednak nie mam zamiaru przypisywać sobie całości, jedynie pojedyncze fragmenty, które zostały zmienione przeze mnie na użytek Areny Speedwaya. Z tego miejsca gratuluję Pao takiego świetnego regulaminu, jak i Managera.
(Jednak muszę powiedzieć, że oficjalnie Pao nie zezwolił na wykorzystanie jego pracy, lecz też tego MI nie zabronił. Dlatego zamieszczam na końcu regulaminu "notę autorską" i wszelkie kopirajty dla niego.)
|